המלצות למשרדי יח"צ: 073-7843146
ההבדל בין יחסי ציבור לפרסום
מה ההבדל בין יח"צ לפרסום והיכן שני התחומים נושקים
ההבדל בין יחסי ציבור ופרסום
ההבדל בין יחסי ציבור לפרסום מתבטא בעיקר באמצעים והיקף התקציב. עם זאת, בבסיסו של עניין קיימת חפיפה גדולה בין שני המקצועות.
ראשית, מטרת יחסי הציבור ומטרת הפרסומאי זהות. שניהם רוצים לקדם את מטרות הלקוח (בין אם מדובר ביעדי מכירה ובין אם מדובר ביעדים תדמיתיים).
שניהם עובדים על פי אסטרטגיה שיווקית ויעדים, שניהם משתמשים באמצעי התקשורת כבמה לעבודתם ולהעברת מסרים שיווקיים ושניהם מנסים להניע קהלי מטרה מוגדרים לנהוג באופן הרצוי ללקוח.
בשונה מפרסומאי אשר רוכש שטחי פרסום בעיתון או אתר, עבודתו של היחצ"ן נעשית באמצעות העברת הודעות לעיתונות אשר מטרתן לייצר חשיפה ללקוח באמצעות כתבות ואזכורים במדיה. בשונה מקניית מודעת פרסום שהלקוח מאשר מראש, בחשיפה באמצעות יחסי ציבור, לא ניתן לשלוט בתוצר הסופי. תפקידו של התקציבאי להעביר כמה שיותר אינפורמציה מלאה ומדויקת לעיתונאי על מנת למזער פרסום אינפורמציה שגויה. עם זאת, בניגוד למודעת פרסום בה הקורא יודע שמדובר בפרסומת, מדורי הכתבות והמגזין נתפסות אמינות יותר.
זה עולה יותר…
ההבדל הגדול בין פרסום ויחסי ציבור נעוץ בעלויות. בפרסום, בנוסף לשכר הטרחה של הפרסומאי, ועלויות הפקה נלווית, יש לשלם על שטחי הפרסום (היקרים מאוד). ביחסי ציבור הלקוח אינו משלם על שטחי המדיה אלא רק על עבודת היחצ"ן. מה שחוסך המון המון כסף בתקציב השיווק. יחד עם זאת, ישנם יעדים שיווקיים רבים שניתן להשיג אך ורק באמצעות מדיה פרסומית תומכת. אי לכך, כיום משרדים רבים משלבים כוחות עם משרדי פרסום (לעתים כשירות משלים IN HOUSE), וכמו כן, גם שירותי פרסום באינטרנט. בנוסף, גם משרדי פרסום רבים מחזיקים היום מחלקת יחסי ציבור להשלמת קמפיינים.